Projekt z przedsiębiorczości to lekcja wos-u poprzez działanie.
Uczniowie angażują się w różne zadania, są bardzo aktywni. Uczą się współpracy, odpowiedzialności i szacunku. Projekt ten polega na założeniu spółdzielni przez uczniów klas trzecich, zbadania rynku, dokonania analizy i opracowania takich form aktywności by przyniosła zysk. Zarobione pieniążki będą przeznaczone na wycieczki klasowe na którą zapraszają swojego wychowawcę.
Spółdzielnia Uczniowska jest organizacją uczniów, prowadzoną przez nich samodzielnie, pod opieką nauczyciela wos-u i działa na podstawie statutu uchwalonego przez członków założycieli. Obowiązkiem członków spółdzielni jest uzyskanie zgody Dyrektora szkoły, zdawanie raportu finansowego opiekunowi, prowadzenie małej księgowości. Udział w projekcie klasy nie jest obowiązkowy.Projekt trwa od stycznia do maja 2018r. i może zostać w każdej chwili przerwany jeżeli klasa go nie realizuje, bez ponoszenia konsekwencji.
Cele:
- kształtowanie postaw pro aktywnych, kreatywności i przedsiębiorczości uczniów,
- uświadomienie uczniom znaczenia samozatrudnienia jako sposobu radzenia sobie z trudnościami na rynku pracy,
- zdobycie umiejętności prostej analizy otoczenia i działalności gospodarczej na poziomie lokalnym,
- nawyków gospodarności oraz umiejętności zespołowego działania,
- rozwijanie zainteresowań uczniów handlem i działalnością usługową,
- rozwijanie nawyku oszczędzania oraz właściwego i planowego gospodarowania funduszami, uczciwości w rozliczeniach finansowych,
- kształcenie obowiązkowości, odpowiedzialności, rzetelności,
- kształtowanie kulturalnych nawyków w stosunku do kupujących,
RODZAJ ZAJĘĆ:
Zajęcia kształtujące u uczniów postawy przedsiębiorczości, aktywności edukacyjnej i zawodowej – są realizowane w ramach wos-u. Program zajęć jest propozycją wzbogacającą przedmiot: ”Wiedza o społeczeństwie” w odniesieniu do modułu „ Wychowania do aktywnego udziału w życiu gospodarczym kraju”.
Zajęcia w takiej formie są propozycją przygotowania młodzieży j do aktywnego wchodzenia
w życie gospodarcze, stanowienia o sobie, wytyczania własnej drogi rozwoju poprzez aktywne wzmacnianie swoich stron, zainteresowań, uzdolnień, a przez to dostosowania się do zmieniającej się struktury rynku pracy.
Zgodnie z podstawą programową wprowadzono także treści kształcenia i wychowania jak:
- Gospodarstwo domowe – zarządzanie własnymi pieniędzmi
- Najważniejsze zasady racjonalnego gospodarowania
- Odkrywanie i rozwijanie indywidualnych kwalifikacji zawodowych
- Wybór zawodu.
- Ubieganie się o pracę
METODY PRACY Z UCZNIEM:
Podające:
- Pogadanka
Problemowe-aktywizujące:
- Burza mózgów
- Symulacja
FORMY PRACY:
- grupowa
- indywidualna
PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW:
W czasie realizacji programu będzie przekazywana uczniom nie tylko określona wiedza merytoryczna, ale również będzie się stwarzać młodzieży możliwość samodzielnego myślenia, kojarzenia, odwoływania się do własnych doświadczeń i wiedzy i działania.
Realizując program, uczniowie będą podejmować działania, które pozwolą im na zdobycie doświadczeń w zakresie efektywnego współdziałania w zespole, radzenie sobie w sytuacjach nowych i trudnych, podejmowania szybkich decyzji, realizacji własnych inicjatyw sprawdzenia siebie.
Dzięki temu uczeń zyskuje lepszą motywację do planowania i organizowania własnej nauki, rozwijania swojej osobowości , wzmacniania swojej przyszłej drogi zawodowej.
Założeniem programu jest żywy udział w zajęciach, który warunkuje kształtowanie postaw
i umiejętności.
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW:
- • dostarczenia elementarnej wiedzy ekonomicznej,
- rozwijania ducha przedsiębiorczości
- • wzbudzania wyobrażeń, pomysłowości na temat przyszłej aktywności zawodowej
- i gospodarczej
- • pomoc w świadomym kształtowaniu kariery zawodowej
- świadome wykorzystanie własnego potencjału
- • planowanie działań i racjonalne dokonywanie wyborów przy podejmowaniu decyzji
- dotyczących wytyczania swojej drogi życiowej
Oczekiwane rezultaty
- Uczeń określa cele swoich działań
- Wymienia podstawowe zasady efektywnego planowania
- Wyróżnia kryteria istotne przy podejmowaniu decyzji
- Określa etapy procesu decyzyjnego
- Posiada podstawowa wiedzę z zakresu przedsiębiorczości i ekonomii
- Kształtuje nawyki konsumenckie
- Uczy się poruszania w świecie finansów
- Uczeń jest przygotowany do aktywnego wchodzenia w życie gospodarcze
- Aktywnie wzmacnia swoje mocne strony, zainteresowania, uzdolniania, a przez to zna sposoby dostosowania się do zmieniającego się rynku pracy
TEMATYKA DZIAŁAŃ:
Wczasie realizowania projektu uczniowie klas trzecich poznają tematykę takich działań jak:
- Czas jako wartość ekonomiczna.
- Finanse osobiste.
- Gospodarka finansami.
- Robię zakupy.
- Co się dzieje na rynku.
- Mogę. Potrafię. Chcę.
- Zasady funkcjonowania gospodarki rynkowej i jej podstawowe pojęcia i prawa